Boboken (frågor och svar)

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta ) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. För Skoglunds lägenheter så hittar du det numret på ditt hyreskontrakt i rutan under ”officiellt nr”. Saknas nummer i den rutan så beror det oftast på att du är ensam hyresgäst på den aktuella adressen, då har lägenheten inget särskilt nummer.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Du kan betala din hyra via Autogiro, det innebär att beloppet automatiskt dras från ditt konto på förfallodagen. Du kommer inte få några hyresavier utskickade utan istället att få ett brev i samband med den årliga hyresjusteringen där vi informerar om det nya beloppet som kommer att dras från ditt konto.

Du kan ansöka om Autogiro direkt i din internetbank, dock kan du behöva logga in via dator och inte via mobiltelefon för att det ska fungera. Gå via Betalningar – Autogiro – Teckna nytt och sök på Skoglund. Som betalarnummer anges 10-siffriga personnumret på den person som står för hyreskontraktet.

Skoglunds tillhandahåller normalt kärl eller container för kompost, brännbart och deponi. Ditt komposterbara avfall samlar du i en speciellt anpassad papperspåse, påsarna kan du hämta på de flesta livsmedelsbutiker.

Övriga fraktioner som tex glas, metall, tidningar eller plast, lämnar du till närmaste miljöstation eller återvinningscentral. På nedanstående hemsidor finner du mer info om platser och öppettider

Vissa av våra bostadsområden har miljörum, se skyltning i respektive rum för vad som gäller.

Balkongen är en bra plats för avkoppling eller för att vädra dina kläder. Av hänsyn till dina grannar så är det inte tillåtet att skaka mattor eller att grilla på din balkong.

I samband med att du säger upp din lägenhet för avflyttning så behöver du boka en tid för en förbesiktning. Vid förbesiktningen går vår personal igenom lägenhetens skick tillsammans med dig och skriver ett protokoll som visar vad som måste åtgärdas i lägenheten. Om det skulle finnas skador som du bedöms ha orsakat så har du möjlighet att åtgärda dessa innan avflyttningen.

När du sedan har flyttat ut så görs en slutbesiktning av din lägenhet, huvudsyftet med denna är att stämma av din slutstädning och ev åtgärdade skador

Alla våra fastigheter är utrustade med brandsläckare, de sitter oftast i trapphuset men kan ibland sitta i till exempel tvättstugan. Se till att du vet var din närmsta brandsläckare är belägen.

Om det brinner i lägenheten

  • Försök släcka om det är en mindre brand – men var rädd om dig. Om det brinner på spisen, släck med ett lock.
  • OBS! Häll aldrig vatten på brinnande olja eller fett, det får en explosionsliknande effekt och brinnande olja flyger omkring i hela köket.
  • Stäng in branden så skyddas andra i huset, se till att alla lämnar lägenheten, ring 112 och larma.

Om det är rök i trapphuset

  • Stäng dörren och stanna i lägenheten!  Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus. Röken är mycket giftig.
  • Ring 112 och larma och ställ dig i fönstret så du är synlig för Räddningstjänsten som kommer inom några minuter efter larmet.
  • Din lägenhet är en egen ”brandcell” och är det bästa skyddet för dig och din familj. Räddningstjänsten vädrar ut röken och meddelar när det är säkert att gå ut i trapphuset.

Testa din brandvarnare regelbundet

Skoglunds tillhandahåller brandvarnare i samtliga lägenheter. Det är viktigt att du testar brandvarnaren regelbundet, det är speciellt viktigt att du testar brandvarnaren när du kommer tillbaka från en resa, batteriet kan ha tagit slut när du varit iväg.

  1. På brandvarnare sitter en tryckknapp.
  2. Håll knappen intryckt under några sekunder.
  3. Då ska brandvarnaren ge ifrån sig ett högt ljud, som tystnar när man släpper tryckknappen.
  4. Låter den inte, så är det dags att byta ut brandvarnaren, du kontaktar då Felanmälan.

Om du vill ha flera brandvarnare i lägenheten så får du själv köpa det. Vissa enklare modeller har utbytbara batterier med kortare livslängd, se till att testa även dessa brandvarnare regelbundet.

Vill du ha tips på hur du kan skydda dig mot en brand? Vi har sammanställt några enkla tips, klicka på länken här.

Majoriteten av Skoglunds lägenheter har tillgång till bredbandstjänster via fiber-/ stadsnätsanslutning. Beroende på vilken ort och område du bor så kan lösningarna se lite olika ut, klicka nedan för info om respektive kommun:

Vid problem med din fiberuppkoppling eller olika fibertjänster ska du alltid felanmäla direkt till din tjänsteleverantör. De gör alltid första felsökningen och kontaktar nätägare eller fastighetsägaren om det skulle vara några problem med kabel eller annan utrustning.

Om du är lokalhyresgäst och vill veta mer om fiberanslutning ska du kontakta din förvaltare, kontaktuppgifter hittar du här.

Våra kök är normalt inte förberedda för bänkdiskmaskiner och att installera sådana kräver därför mycket arbete på köket. De kan också orsaka vattenskador, Skoglunds tillåter därför inte bänkdiskmaskiner i våra lägenheter.

Läs mer under punkten ”Installationer som kräver tillstånd” eller kontakta vår kundtjänst så får du information om vad som gäller.

Om du har en diskmaskin så rekommenderar vi att du stänger av vattnet efter varje användning. Detta för att minska risken för vattenskador.

Skoglunds tillhandahåller en duschstång, du bör själv sätta upp ett duschdraperi för att hindra duschvattnet från att skada resten av badrummet. Eventuell sarg kring duschen bekostas av dig som hyresgäst.

E-faktura innebär att vi skickar ut hyresfakturan elektroniskt till din internetbank i stället för att skicka en pappersfaktura, du behöver själv godkänna fakturan för betalning.

Funktionerna för att beställa E-faktura ser lite olika ut beroende vilken bank du använder men titta efter ”e-faktura” eller ”anmäl e-faktura”, där ska du söka fram ”Fastighetsbolaget Nils Skoglund AB”. Du kan behöva logga in via dator istället för mobiltelefonen. En del internetbanker kan även automatisk föreslå att du kan anmäla dig till E-faktura i samband med att du gör en betalning. Om ni är två personer i hushållet så är det den som står som huvudpart på kontraktet som måste göra ansökan. Om du anmäler dig för e-faktura senast den 15:e så får du normalt din första e-faktura samma månad. Anmäler du dig efter den 15:e så kommer den första e-fakturan först månaden efter, i så fall behöver du betala en sista gång via pappersfaktura.

E-faktura innebär att vi skickar ut hyresfakturan elektroniskt till din internetbank i stället för att skicka en pappersfaktura, du behöver själv godkänna fakturan för betalning.

Funktionerna för att beställa E-faktura ser lite olika ut beroende vilken bank du använder men titta efter ”e-faktura” eller ”anmäl e-faktura”, där ska du söka fram ”Fastighetsbolaget Nils Skoglund AB”. Du kan behöva logga in via dator istället för mobiltelefonen. En del internetbanker kan även automatisk föreslå att du kan anmäla dig till E-faktura i samband med att du gör en betalning. Om ni är två personer i hushållet så är det den som står som huvudpart på kontraktet som måste göra ansökan. Om du anmäler dig för e-faktura senast den 15:e så får du normalt din första e-faktura samma månad. Anmäler du dig efter den 15:e så kommer den första e-fakturan först månaden efter, i så fall behöver du betala en sista gång via pappersfaktura.

Du får ett mejl till din angivna e-postadress, där ligger hyresavierna bifogade som PDF-filer. Första gången kan du behöva kontrollera att mejlet inte fastnar i ditt skräppost-filter. Kontakta vår kundtjänst så kan vi lägga till din e-post i systemet..

Tänk på att om du flyttar till en lägenhet där du ska stå för elen så behöver du anmäla din nya adress till det aktuella elnätsbolag:

Efter att elnätsbolaget bekräftat din inflyttning kan du själv välja vilken elleverantör som du vill ha till din hushållsel. Jämför priser och villkor, välj sedan den leverantör som passar dig bäst

Det blir allt vanligare med elbilar och vi på Skoglunds får en del frågor kring möjligheter till laddning, vi har därför skapat en egen sida med information, du hittar den sida via länk här. 

Husets entréer skall hållas låsta på nätterna, det är inte tillåtet att ställa upp dörren. Entréer och trapphus måste även hållas fria för att inte hindra eventuell utrymning eller andra nödlägen.

Det kan vara fel som uppstått i din bostad eller lokal, trapphuset, tvättstugan eller andra gemensamma utrymmen. För att underlätta vår hantering så ber vi dig i första hand att använda Mina sidor.

Du kan också ringa oss, aktuella telefonnummer för ditt område hittar du här eller i din trappuppgång. Din anmälan tas om hand vardagar 08.00-16.00 (lunchstängt 12.00-13.00) och åtgärdas inom fem arbetsdagar.

Vid akuta händelser utanför kontorstid så kan du ringa vår jour. Telefonnummer hittar du här eller i din trappuppgång. Akuta händelser är till exempel strömavbrott, vattenläckor eller totalstopp i WC, eller när det föreligger risk att människor eller material kan komma till skada. Fel som kan skjutas upp till följande arbetsdag utförs inte av jouren.

Om Jourtjänsten används till portöppning så debiteras en kostnad om 600 kr.

Se punkterna Adressändring, Besiktning och Uppsägning.

Du hittar information om detta här eller via en folder som du får i samband med bekräftelse på din uppsägning.

 

Regler kring användandet av fyrverkeri regleras i den lokala ordningsföreskrifterna hos varje kommun. I många fall är det förbjudet att skjuta fyrverkerier inom tätbebyggt område men undantag kan finnas för till exempel nyår och valborg. För mer information om vad som gäller i din kommun så rekommenderar vi att du besöker resp kommuns hemsida.

Inom Skoglunds fastighetsbestånd så ska du i första hand följa de regler som gäller för din kommun och område. I de fall som reglerna tillåter användande av fyrverkerier så ser vi att du använder dem med stor försiktighet och visar god hänsyn till övriga boende i området. Det är absolut förbjudet att använda fyrverkerier inomhus, från balkonger, i carportar eller på andra sätt som kan utgöra fara för människor eller egendom.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har även följande råd:

1.Kontrollera att fyrverkeripjäsen inte är skadad. Lämna alltid tillbaka skadade pjäser där du köpte dem.

2.Förbered ditt fyrverkeri i god tid.

3.Var nykter. Alkohol och fyrverkerier hör inte ihop.

4.Rigga upp pjäserna enligt bruksanvisningen.

5.Håll aldrig en tänd fyrverkeripjäs i handen, om inte bruksanvisningen tillåter det.

6.Luta dig aldrig över en tänd fyrverkeripjäs.

7.Håll dig på ett behörigt säkerhetsavståndenligt bruksanvisningen och se till att dina åskådare också gör det.

8.Vänta med att gå fram till en fyrverkeripjäs som inte fungerar. Försök aldrig tända igen, om inte bruksanvisningen tillåter det.

9.Tänk på riskerna. Fyrverkeripjäser kan orsaka bränder eller andra skador.

10.Visa hänsyn. Tänk på att både människor och djur kan bli skrämda av fyrverkerier.

Mata inte fåglar från din balkong, deras spillning skräpar ner balkonger samt gemensamma ytor och kan även dra till sig råttor. 

En del av våra lägenheter har vindsförråd, andra har förråd i källaren eller på gården. Se till att ha ett godkänt lås på din förrådet och titta gärna till det med jämna mellanrum. Det är inte tillåtet att förvara brandfarliga eller explosiva ämnen i förrådet.

Det är inte tillåtet att lagra saker utanför ditt förhyrda lägenhetsförråd, dvs i korridorer, källargångar, trapphus eller andra liknande gemensamma utrymmen. Detta är i huvudsak av brand och utrymningsskäl.

Det är mycket viktigt att du tecknar en hemförsäkring. Vid en eventuell brand eller en vattenskada täcker nämligen fastighetsägarens försäkring i normalfallet endast skador på byggnaden, inte på din privata egendom.

Kontrollera att din hemförsäkring täcker de saker som du ev förvarar i lägenhetens förråd.

Kontrollera också att det ingår ett ansvarsskydd, det kan komma att behövas ifall du skulle orsaka skador i din lägenhet eller på någon annan hyresgästs egendom. 

Du som hyresgäst ansvarar själv för inköp och byte av samtliga glödlampor och lysrör i din lägenhet, detta gäller även inbyggd belysning som ugn och kylskåp. När du byter ett lysrör kan du samtidigt behöva byta glimtändaren som sitter i lysrörsarmaturen.

Tänk på att lämna gamla glödlampor, lågenergilampor och lysrör till återvinning. De lämnas normalt på kommunens återvinningscentraler men i några av våra fastigheter finns det särskilda kärl i återvinningsutrymmena.

Det är tillåtet att ha husdjur i Skoglunds bostadsområden men tänk på att alla hyresgäster inte är djurälskare, vilket måste respekteras. Här är några grundregler som gäller oavsett vilket husdjur du har:

  • Husdjuren får ej låta (skälla, yla) så att omkringboende störs.
  • Plocka alltid upp husdjurens avföring.
  • Se till att husdjuren ej besvärar allergiker i bostadsområdet.
  • Hundar ska vara kopplade.
  • Du får inte ha flera husdjur än att du klarar av att ta hand om dem på ett tillfredställande sätt. Tänk på att dina husdjur kan orsaka skador på lägenheten som du får lov att ersätta vid avflyttning.

Hyran betalas i förskott, en månad i taget, du får dina avier kvartalsvis. På din hyresavi så kan du se när den ska vara betald. Det finns flera olika alternativ att erhålla dina hyresavier:

  • Autogiro innebär att beloppet automatiskt dras från ditt konto på förfallodagen, du får inte några hyresavier utskickade. Läs mer under avsnittet ”Autogiro”.
  • E-faktura innebär att vi skickar ut fakturan elektroniskt till din internetbank i stället för att skicka en pappersfaktura, du behöver själv godkänna fakturan för betalning. Läs mer under avsnittet ”E-faktura”.
  • E-post avisering – vi skickar din hyresavi till din angivna e-post adress där hyresavierna ligger bifogade som PDF-format. Läs mer under avsnitt ”E-post avisering”.
  • Pappersfakturor, du får dina fakturor med posten och får själv ha koll på när de ska betalas. Detta är det förinställda alternativet så länge du inte väljer något annat av alternativen ovan.

Om du skulle tappa bort någon avi så är du välkommen att höra av dig till vår Kundtjänst. Om du skulle komma efter med hyran så vill vi att du kontaktar oss genast.

När du flyttar in hos oss skriver du på ett hyreskontrakt som visar att du har rätt att bo i lägenheten och vilka villkor som gäller för uthyrningen. Kontraktet är en värdehandling, förvara gärna detta tillsammans med övriga viktiga papper.

Som hyresgäst i någon av Fastighetsbolaget Nils Skoglunds lägenheter, så får du inte utan särskilt tillstånd:

  • installera disk- eller tvättmaskin.
  • installera köksfläkt.
  • klä in balkongräcke
  • montera parabolantenn eller markiser
  • anlägga trädäck vid din uteplats.

Villkor för installation

  • Du får inte påbörja installationen innan tillstånd erhållits.
  • Alla kostnader för material och arbete betalas av hyresgästen, tex ny blandare, elinstallation, avloppsrör etc.
  • Du som hyresgäst svarar för eventuellt underhåll av installationen
  • Installationen skall vara fackmannamässigt utförd, du måste kunna verifiera att installatören varit behörig.   Skoglunds personal utför inte installationer men kan tipsa dig om lämpliga hantverkare.
  • Om du flyttar och nästa hyresgäst eller hyresvärden inte vill överta installationen så måste den demonteras.

Du behöver själv kontrollera att din hemförsäkring täcker ev skador som installationen kan orsaka, till exempel vattenskador från en diskmaskin.

Om du önskar att genomföra något av ovanstående, eller på annat sätt förändra lägenhetens skick, så måste du alltid söka om tillstånd innan arbetet beställs eller påbörjas, du gör detta enklast via ett formulär här. Du kan också kontakta vår Kundtjänst med eventuella frågor.

 

Om du har frågor kring ditt boende så är du välkommen att kontakta vår Kundtjänst, du når oss via e-post till boende@skoglunds.se eller via telefon 0247-12301.

Våra öppettider är normalt vardagar 8.00-16.00, med stängt för lunch mellan 12.00-13.00.

 

Det blir allt vanligare med elbilar och vi på Skoglunds får en del frågor kring möjligheter till laddning, vi har därför skapat en egen sida med information, du hittar den sida via länk här. 

Ta hänsyn till dina grannar och anpassa ljudnivån på din TV, dator eller andra media-anläggningar. Undvik att spela högt, flytta runt möbler eller andra omflyttningar efter klockan 22.00 och före 07.00.

Om du skulle råka bli utelåst från din lägenhet under kontorstid, så kan du kontakta vår Kundtjänst.

Övriga tider kontaktar du det journummer som gäller för respektive ort, vi tar då ut en upplåsningsavgift om 600 kronor. Observera att du som är Hyresgäst måste kunna styrka din identitet för att bli insläppt.

När du flyttar in i lägenheten så får du normalt tre stycken nycklar till lägenheten.

Var rädd om dina nycklar, att byta lås är dyrt och det kan bli problem med din hemförsäkring om ett inbrott sker med hjälp en borttappad lägenhetsnyckel.

Om du får problem med ohyra i din lägenhet måste du kontakta felanmälan omgående så att ohyran inte sprider sig.

Läs mer under punkten ”Installationer som kräver tillstånd” eller kontakta vår kundtjänst så får du information om vad som gäller.

Marken inom våra egna bostadsområden räknas som enskild mark. Det är Skoglunds som ser till att parkeringsbestämmelserna följs, själva bevakningen sköts av vaktbolag.

Om fordon är felparkerade så tar de ut en kontrollavgift. Följ anvisningar som gäller på området,  parkera alltid inom markerade platser och tala om för dina gäster var de kan parkera.

I de flesta områden så finns det möjlighet att hyra parkeringsplats, kontakta Kundtjänst om du vill ha mer information.

Vid hyra av parkeringsplats så gäller kontrakten kalenderårsvis (Januari-December), med en uppsägningstid om 3 månader. Du behöver alltså säga upp din plats senast 30 september annars förlängs kontraktet att gälla även över nästkommande år. Vid utflyttning från din lägenhet avlutas automatiskt hyreskontraktet på ev parkeringsplats.

Om du vill sätta in persienner i lägenheten får du bekosta detta själv, du ansvarar också för att arbetet utförs på ett korrekt sätt. Skoglunds ansvarar för underhållet av de persienner som eventuellt redan sitter i lägenheten.

Angående reptiler och ormar så krävs oftast tillstånd. Kontakta miljökontoret i din kommun för att få reda på vilka lokala bestämmelser som gäller där du bor. Kraven är satta med hänsyn till den oro och rädsla som många människor känner för reptiler och ormar.

Tillstånden är förenade med villkor. Reptilen eller ormen får inte visas upp på allmän plats och den ska förvaras i ett låst och rymningssäkert terrarium. Fönster, golvbrunnar, ventilationsöppningar och liknande ska vara försedda med säkerhetsnät eller andra anordningar som hindrar ormen att rymma. Det bör finnas ett mindre antal personer med rätt kunskap som sköter om ormarna. En kopia på tillståndet skickas till fastighetsägaren.

I Jordbruksverkets föreskrifter kan du läsa om djurskyddskrav för hållande, uppfödning och försäljning av ormar som sällskap och hobby.

Rökning är inte tillåtet i gemensamma utrymmen som trapphus, hiss eller tvättstuga. För att minska risken för osunda lägenheter och för att minimera störningsmoment för alla boende i fastigheten så bör rökning inte ske i lägenheten eller på balkong samt uteplats.

Vid en avflyttning så kan du bli ersättningsskyldig om din lägenhet behöver saneras på grund av upprepad rökning inomhus.

Skoglunds arbetar aktivt med ett energisparprogram för våra fastigheter, du kan också vara med och bidra till en bättre miljö genom följande punkter:

  • Reglera temperaturen med elementen, istället för att vädra ut värme.
  • Placera inga möbler eller gardiner framför elementen.
  • Frosta av kyl och frys regelbundet.
  • Låt inte vatten rinna i onödan.
  • Om kranar och toalettstolar droppar, anmäl det till oss.
  • Byt gärna de vanliga glödlamporna mot lågenergilampor.

Du som hyresgäst har en så kallad ”vårdplikt” av din lägenhet, detta innebär bland annat att lägenheten skall städas och hållas ren. Du ska också hantera lägenhetens ytskikt och installationer med varsamhet.

Av säkerhetsskäl så är det inte tillåtet att ställa upp studsmattor eller någon form av trädgårdspooler på gräsmattor eller utomhusytor inom Skoglunds fastighetsbestånd.

Se även punkten Ljudnivå. Att bo i ett flerfamiljshus kräver både hänsyn och tolerans för andras sätt att leva, vissa mindre störningsmoment får man helt enkelt lära sig att leva med. Om du ändå blir störd av dina grannar eller något annat i ditt bostadsområde så bör du i första hand prata med den eller de som stör. Ofta vet den som stör inte att man irriterar någon och det brukar räcka med ett påpekande. Om det inte skull hjälpa så kan du kontakta vår Kundtjänst på 0247-123 01.

Vid akuta och pågående störningar finns det möjlighet att kontakta Securitas som då skickar en väktare till platsen för att avstyra och dokumentera ev störning. I de fall som störningen bekräftas kommer den störande hyresgästen att få betala en störningsavgift om 600 kr. Du som ringer får vara anonym.

Följande telefonnummer gäller för att kontakta störningsjouren (dygnet runt):

Borlänge 010-470 57 61
Leksand inkl Insjön 010-470 57 61
Mora 010-470 57 43
Rättvik 010-470 57 61

Ett så kallat tittöga till ytterdörren är inte standard i våra lägenheter. Om du vill ha ett sådant så kan vi montera in detta mot en kostnad, kontakta Kundtjänst.

 

Skoglunds erbjuder följande TV-lösningar i våra lägenheter.

  • Borlänge, våra lägenheter har ComHem som leverantör, mer info här.
  • Leksand, majoriteten av lägenheterna har kabel-TV via Canal Digital. Läs mer här.
  • Mora, våra lägenheter har Sappa som leverantör, mer info här.
  • Rättvik, våra lägenheter har Canal Digitial som TV-leverantör, mer info här.
  • Tällberg har separat lösning. Mer info här

Läs mer under punkten ”Installationer som kräver tillstånd” eller kontakta vår kundtjänst så får du information om vad som gäller.

Gemensamma tvättstugor finns i de flesta områden. I varje tvättstuga finns anslag om vilka regler som gäller för bokning och användning av tvättstugan. Självklart städar du och lämnar tvättstugan i ett fint och rent skick.

Uppsägningstiden är alltid tre hela kalendermånader, utflyttning kan ske först till det månadsskifte som infaller tre månader efter uppsägningen. Detta gäller oavsett om du flyttar från Skoglunds eller till ny lägenhet inom Skoglunds. Uppsägning skall alltid ske skriftligt, via brev (adress finns på ditt kontrakt) eller via e-post till boende@skoglunds.se . Vi bekräftar sedan din uppsägning.

Gräsmattorna på området är till för alla hyresgäster, använd dem gärna för lek, spel och gemensamma aktiviteter. Det är inte tillåtet att parkera bilar eller andra fordon på gräsytorna. Lämna inte kvar möbler eller annat som kan vara i vägen när vi ska klippa gräset. Klippningen anpassas bland annat efter vädret och gräsets längd.

Snöröjningen anpassas efter olika faktorer som mängden snö, om den är torr eller blöt samt olika väderförhållanden. Ibland kan vi vänta till det snöat färdigt innan skottning påbörjas.

 

Skoglunds tillåter generellt inte uthyrning i andra hand. Vissa undantagsfall kan förekomma, till exempel vid tillfälligt arbete på annan ort. Kontakta Kundtjänst om du har några funderingar.

Vi kan i vissa fall tvingas säga upp boende från våra lägenheter. Det sker när hyresgästen uppenbart och upprepade gånger bryter mot våra ordningsregler eller missbrukar sin hyresrätt. Att inte betala sin hyra är grund för vräkning.

Våra lägenheter ska under vinterhalvåret normalt hålla en temperatur på 21 (+/-1) grader i vistelsezonen, läs gärna mer här. Du kan själv reglera temperaturen i din lägenhet med hjälp av vreden på elementet. Om lägenheten känns kall och dragig så kan det bero på att friskluftsventilerna eller fläkten är felaktigt inställda. Kontrollera att de är öppna, rengjorda och inställda i normalläge. Kontakta vår Felanmälan om du inte kan få ett bra inomhusklimat.

Har du andra frågor som inte finns med i listan eller tycker du att något fortfarande känns oklart? Kontakta i så fall vår kundtjänst, vi hjälper dig gärna!